Stjärnsäljarpodden

Läs om varför Tomas Wesander startade Stjärnsäljarpodden


I grunden en elitidrottare som satsade men misslyckades med idrottskarriären inom innebandy, men sedan fem år tillbaka är Tomas Wesander en av grundarna av Stjärnsäljarpodden tillsammans med Philip Gozzi, även han en med en misslyckad idrottskarriär.

Innan Tomas tog steget in i poddvärlden utbildade han sig till civilekonom och började sedan att arbeta på bank, allt av en väldigt enkel anledning, det var vad Tomas fick höra från sin omgivning att han skulle göra.

– Jag insåg senare att det jag trodde var mitt drömjobb och det jag hade utbildat mig till var hemskt tråkigt och inte alls vad jag förväntade mig att karriären skulle vara. Jag började även tänka tillbaka till när jag var tonåring och arbetade med försäljning och telemarketing och att det måste gå att arbeta med det i vuxenlivet också.

Tomas ringde sin mamma och berättade att han hade sagt upp sig från sitt jobb på banken och börja arbeta med försäljning men hade än sålänge inte heller ett nytt jobb. Tomas minns hur han hörde tårarna i halsen på sin mamma i samma stund som han berättade för henne.

– Jag insåg att jag hade lyssnat alldeles för mycket på vad andra hade sagt vad jag skulle göra och från och med då lyssnade jag mer på mig själv och vad jag kände att jag ville göra. Jag brann för försäljning och entreprenörskap och det var det jag skulle hålla på med.

Tillsammans med Philip har Tomas och Stjärnsäljarpodden de senaste fyra åren spelat in 150 avsnitt med ett flertal gäster där ambitionen är att lyssnarna ska kunna utvecklas inom försäljning och marknadsföring.

– Vi vill att lyssnaren efter varje avsnitt ska kunna ta med sig någon form av värde samt inspiration men det ska samtidigt vara en lättsam podd som inte blir för allvarlig. Det är ett koncept vi tycker fungerar väldigt bra och att det går att kombinera lättsamhet och värde, det är även det som är vår approach och skiljer oss från andra poddar som finns inom samma område. Försäljning och marknadsföring hade ganska låg status och ett dåligt rykte, det var lätt att koppla begreppen till en pensionär som blev blåst genom en löpsedel så ville även höja statusen för begreppen marknadsföring och försäljning.

Utöver podcasten arbetar dem även med utbildningar inom försäljning och marknadsföring.

– Vårt huvudsakliga fokus med våra utbildningar är utbildningar inom Social Selling, hur man kan öka sin försäljning genom att använda sociala medier och Linkedin. Det vi har märkt är de misstag som många gör när dem ska bygga ett personligt varumärke på Linkedin är att dem ofta är alldeles för säljiga och utgår för mycket från sitt företag. Att bara existera på sociala medier utan att göra något och lägga upp något är också ett misstag som väldigt många gör.

Ett naturligt nästa steg blev att fundera på hur deras lokalsituation skulle se ut.

– Vi var i en situation där vi tittade på eget kontor men även på att inte ha något kontor alls och tänkte i banorna att vi kanske inte behövde något kontor över huvudtaget. Vi insåg i och med att vi arrangerade en del utbildningar och konferenser att vi behövde något mellanting. Det var när Coworking fortfarande var relativt nytt men också i en period där man hörde talas mycket om CONVENDUM.

Tomas hade vägarna förbi och bestämde sig för att ge CONVENDUM en chans.

– Jag var förbi på ett möte med bolag och slogs av hur bra servicen var men även hela konceptet. Bara att slippa tänka på att toapappret inte har fyllts på är skönt men även det sociala, att mingla och bjuda över kunder på frukosten och AWn.

Att välja en drömgäst till Stjärnsäljarpodden behövde inte Tomas tänka länge för att komma på.

– Barack Obama! Jag skulle vilja höra hans bästa tips kring att vara en bra ledare, retoriker och även hur dom lyckades marknadsföringsmässigt för att få honom att bli president två gånger. För att få världens mäktigaste jobb måste man även ha lyckats med försäljning på ett eller annat sätt.