Vad är coworking?

Ja, vad är coworking egentligen? På CONVENDUM ser vi det som en möjlighet för företag att fokusera helt på sin kärnverksamhet, medan vi sköter allt som har med lokalerna, logistiken och servicen kring den att göra.

De små, medelstora och stora företagen som sitter hos oss behöver inte fundera på administration med teknisk support, inredning, städning eller ens frukost. Det ordnar vi.

Som ny medlem hos oss kan du flytta in i nyckelfärdiga kontor med representativa lokaler och sober inredningsdesign med kort varsel. Du kan hyra ett eller flera privata kontorsrum – eller hela kontorsplan om så önskas. Det går även bra att enbart hyra in sig i de gemensamma coworking-ytorna, med möjlighet att boka mötesrum. Hyresavtalen är flexibla, med kort uppsägningstid och smidiga möjligheter att skala upp eller ner vid behov.

Coworking är en del av framtidens arbetsliv, helt enkelt. Låt oss djupdyka i vad coworking är och de många fördelar som finns.

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR OM “VAD ÄR COWORKING?”

VAD ÄR ETT KONTORSHOTELL OCH ÄR DET NÅGON SKILLNAD?

Enkelt förklarat är ett kontorshotell precis vad det låter som – ett hotell med massa kontor där man har möjlighet att hyra en eller flera kontorsplatser. Antingen i ett öppet kontorslandskap med diverse coworking spaces (coworking-ytor) eller i egna, mer privata kontorsrum.

Kontorshotell och coworking spaces är således samma sak, bara att det finns olika benämningar att använda när man pratar om det.

Idag har begreppen helt enkelt blandats och är så gott som utbytbara. Egentligen finns det inte någon exakt definition av skillnaderna, men tanken med det traditionella kontorshotellet var att det skulle vara en temporär lösning där varje centimeter av lokalerna var kontorsrum. Medan dagens coworking spaces ofta har mer service inkluderat i medlemskapet, större lounger och snarare är byggda som en permanent lösning för företag att ha sitt kontor på.

HUR FUNGERAR COWORKING?

Coworking kan fungera på olika sätt beroende på vilken aktör du väljer. Men hos oss på CONVENDUM använder vi aktivitetsbaserade utrymmen, så att de som vill arbeta fokuserat ska kunna göra det medan möten hålls på andra håll.

Coworking innehåller bland annat:

  • Telefonbås
  • Mötes- och konferensrum
  • Ytor för fokuserat arbete
  • Lounge för avslappnade möten och pauser
  • Privata kontorsrum i olika storlekar att hyra

FÖRDELAR OCH NACKDELAR MED COWORKING SPACE

De kan såklart variera beroende på vilken coworking-aktör du väljer och vilket företag du har, så vissa av punkterna nedan kommer vara mer relevanta för dig än andra.

Låt oss lista vilka olika delar som kan vara bra att ha i beaktning när du överväger coworking space som alternativ till ett traditionellt kontor.

Fördelar med coworking spaces:

  • Du slipper samordna städning, inredning, kaffe, reception, teknisk support och liknande eftersom alla kringtjänster ingår.
  • Lokalen är nyckelfärdig att flytta in i direkt.
  • Du kan byta till ett större eller mindre kontorsrum snabbt, eftersom hyresavtalet är mer flexibelt än hos traditionella kontor. Du kan till och med välja ett helt våningsplan till ditt företag om ni skulle vara många personer som behöver en plats.
  • Du får tillgång till ett större nätverk och en stor professionell gemenskap.
  • Mångsidiga lokaler med anpassning för olika arbetsuppgifter ger mer arbetsro.
  • Representativa lokaler och fler mötesrum ger ett professionellt bemötande för externa gäster.
  • Ofta är coworking spaces centralt belägna och ett medlemskap kan vara ett prisvärt sätt att få tillgång till centrala adresser.
  • Företaget får en uppdaterad företagsidentitet, som ligger i framkant på områden som miljö, professionalism och nytänkande.

Nackdelar med coworking spaces:

  • Du kan inte styra utformningen av arbetsplatsen på samma sätt som av ett eget kontor.
    Om öppettiderna är begränsade kan det vara negativt. Hos CONVENDUM har medlemmar däremot 24h tillgänglighet till samtliga lokaler.
  • Det finns olika hyresnivåer beroende på vilken coworking-aktör du väljer. I regel sänker du din hyreskostnad i det fall du väljer CONVENDUM, i och med att ytan disponeras yteffektivt utan att tumma på kvaliteten, vilket blir mer kostnadseffektivt.

DÄRFÖR VÄLJER FÖRETAG COWORKING SPACES

Så, vad är det som gör coworking till ett attraktivt alternativ? Fördelarna är minst sagt många och svaren kan variera mellan olika verksamheter, inte minst beroende på deras storlek:

  • Stora företag kan vara ute efter ett nytt tankesätt och en modern profil som arbetsgivare.
  • Medelstora företag får möjlighet att bredda sina nätverk och tillgång till mer mångsidiga lokaler.
  • Egenföretagare får möjlighet att bjuda in till möten i representativa miljöer och kan ”gå hem från jobbet” på ett annat sätt än när de jobbar hemma.

Gemensamt för alla är att de får tillgång till flexibla hyreskontrakt med korta uppsägningstider som innebär ett riskfritt alternativ jämfört med traditionella lösningar.

Ett traditionellt kontor har ofta långa hyresavtal och blir dyrt när du lägger ihop alla kostnader kopplat till lokalerna. Genom coworking sänker du oftast dina löpande kostnader i och med att ytan disponeras smartare och att priserna för tjänster som städ, IT, möblemang, reception och kontorsmaterial inte kan skena iväg. Allt detta ingår ofta i ett medlemskap om man väljer coworking.

Kontor Vasastan

VAD INGÅR I COWORKING?

Vad som ingår varierar naturligtvis också mellan olika aktörer. Men ofta ingår teknisk support, städning och inredning. I de flesta fall finns även kök, skrivare och Wifi på plats.

Tanken för oss på CONVENDUM är att du som blir medlem ska få tillgång till nyckelfärdiga lokaler som du direkt kan gå in och börja jobba i – utan en lång och jobbig startsträcka. Därför har vi har valt att inkludera tjänster i medlemskapet som gör just det möjligt.

En central del i vårt medlemskap är vår löpande professionella service. Alla coworking spaces är därför bemannade under samtliga vardagar och all kringservice av till exempel posthantering, städ, WiFi, skrivare, kaffe, reception och besöksmottagning ingår i medlemskapet. På det här sättet vill vi ge dig möjlighet att fokusera på din kärnverksamhet.

OM DU VILL VILL HA ETT EGET KONTOR

Du kan sedan lägga till ett eget kontor, eller flera om företaget har fler anställda, med en separat hyra. För större företag går det även att hyra helt egna våningsplan. Mötesrummen går antingen att inkluderar i hyran eller hyra efter behov. Genom ditt medlemskap har du full tillgång att boka en plats på samtliga av våra kontorshotell där vi finns i Sverige och på Mallorca.

KONTOR I OLIKA STORLEKAR

Oavsett vad du är i behov av att hyra, kan vi på något av våra kontorshotell erbjuda kontor i flera olika storlekar som kommer matcha dina preferenser. CONVENDUM är ett bra alternativ för organisationer som är i behov av flera arbetsplatser, men också för egenföretagare som inte behöver samma yta.

FLEXIBELT OCH PRISVÄRT

Att vara medlem hos CONVENDUM är ett inspirerande och kostnadseffektivt alternativ för dig som söker en kontorsplats anpassat efter dina behov – och inte tvärtom.

Vårt medlemskap är anpassat för att du ska kunna hitta det arbetssätt som passar just dig, din vardag och din verksamhet. Oavsett om ditt företag har vuxit ur det gamla kontoret och behöver mer plats för att utvecklas, eller om du vill få tillgång till ett eget kontor bara för dig, är vårt medlemskap perfekt lämpat för dig.

Hos oss behöver du helt enkelt inte oroa dig över långa bindningstider eller krångliga fastighetsavtal, då vi jobbar med flexibla villkor och kort uppsägningstid. Om du hyr ett eget, privat kontor hos oss är det enkelt att byta till en annan kontorsstorlek om dina behov skulle förändras.

COMMUNITY OCH NYA KONTAKTER PÅ COWORKING SPACES

Känslan av ett gemenskap och sammanhang är en annan central aspekt av vad coworking är. Ur ett rent professionellt perspektiv får du möjlighet att göra affärer och starta samarbeten som du inte hade fått möjlighet till annars.

Hos CONVENDUM får du mer än bara en kontorsplats. Eftersom du delar ytor med andra personer, får du möjligheten att utvecklas i en social- och professionell kontext, där bland annat daglig frukost blir naturliga tillfällen att utbyta erfarenheter och inleda nya samarbeten.

Genom att företag väljer coworking space framför ett traditionellt kontor, hjälper man ofta varandra, får kunskapsutbyten och arbetar tillsammans på nya sätt. Ur perspektivet trivsel, tycker många anställda att det är kul med omväxlingen av människor, vilket ger en ökad dynamik på arbetsplatsen

HUR SER ÖPPETTIDERNA UT PÅ CONVENDUMS COWORKING SPACES?

Vissa coworking spaces är öppna under begränsade tider, medan andra har 24 h tillgänglighet för medlemmar. Hos oss har medlemmar alltid tillgång till lokalerna med medlemskort och kod. Receptionen och service är bemannad mellan kl. 08.00–17.00.

VAD KOSTAR COWORKING?

Hos oss styrs kostnaden för coworking av vad du har valt för ditt företag. Tillgång till de allmänna coworking-ytorna betalas genom en medlemsavgift per person som ligger på 5 825 kronor per person och månad.

VAD INGÅR I ETT MEDLEMSKAP?

När du hyr in dig hos oss tecknar du ett flexibelt medlemskap som ger dig tillgång till alla våra coworking spaces i Stockholm, Göteborg och Palma.

Förmåner som ingår i vårt medlemskap:

  • Coworking space
  • Lounge
  • Frukost
  • Bemannad reception
  • Gym
  • WiFi
  • Skrivare
  • Medlemsapp
  • Kontorsmöbler
  • Företagsadress
KONTAKTA OSS PÅ E-POST, TELEFON ELLER VIA FORMULÄR

För mer information om CONVENDUM kommer du enkelt i kontakt med oss via e-post på info@convendum.se, telefon på +46 (0)10 510 08 88 eller genom att fylla i formuläret nedan. Givetvis är du också alltid välkommen att kontakta oss via chattfunktionen vi använder här på sidan.

Följ oss på Facebook, LinkedIn, Instagram och YouTube.

Kontor Vasastan

Bli kontaktad

Varmt välkommen att boka visning hos oss på CONVENDUM

Fyll i formuläret eller ring oss på +46 (0)10 510 08 88 alternativt skicka e-post till info@convendum.se

Kontor Vasastan

Bli kontaktad

Fyll i formuläret eller ring oss på +46 (0)10 510 08 88 alternativt skicka e-post till info@convendum.se så kontaktar vi er inom kort.

Bli kontaktad

The title goes here

Nyhetsbrev