Efter att ha drivit smyckesbutik på Östermalm i flera år så kände Jonas Löfblad på Juvelia att det var dags att byta inriktning. Från att ha haft en butik med fasta tider och anställda så driver han numera en mer flexibel och kontorsbaserad firma där han möter upp och säljer ute hos kund.
”När jag fick ett bra bud på lokalen, så valde jag att sälja och ändra strategi. Nu jobbar jag med färre samarbetspartners och tar in extern hjälp när jag behöver, utan att ha anställda. Egentligen gör jag samma som innan men på ett mer effektivt och flexibelt sätt”.
Lägre kostnader utan att tumma på kvaliteten
När vi träffar Jonas Löfblad, som driver smyckesföretaget Juvelia, på Jakobsbergsgatan 16 har han bara varit medlem i några veckor. Hans plan var att flytta hit redan i Mars men i och med Coronapandemin så fick de planerna läggas på is i några månader. Jonas grundade sitt bolag 2004 och har i många år drivit smyckesförsäljning i butik. Idag producerar Juvelia både högkvalitativa smycken på beställning och säljer färdiga smycken på import från Italien men utan vara bunden till en lokal.
Numera samarbetar han med guldsmeder som han betalar per timme istället för att ha egna anställda med löner. Med det här upplägget så blir flexibiliteten mycket högre. Främst då kostnaderna blir lägre men även att Jonas har möjlighet att bestämma mer själv och komma och gå som han vill. Vid frågan om vad som skiljer Juvelia från andra smyckesförtag så menar Jonas att de flesta inom samma bransch fortfarande sitter med butiker och därmed dras med höga lokalkostnader.
”Jag vet att det är många som har det kämpigt och i och med butiksdöden så känns det skönt att ha sluppit ur det.”
Utöver detta jobbar Juvelia mycket kvalitet och med fokus på kundupplevelsen. Jonas drömkund är inte bara någon som har pengar utan även någon som värdesätter kvalitet och service. Enligt hans mening är det är många guldbutiker som försöker att kriga och konkurrera med låga priser medan han satsar mer på kvalitet. Han tycker även att det är viktigt att kunden köper något som de faktiskt vill ha efter önskemål och budget.
Tillgång till flera kontor
Genom coworking upplägget så kan Jonas möta upp sina kunder i olika områden i Stockholm. Därför var CONVENDUM ett strategiskt val på många sätt. Jonas behövde en fysisk adress för sitt bolag och en naturlig mötesplats att ta emot kunder. Han hörde talas om CONVENDUM genom en vän som satt på ett annat kontorshotell, läste på om bolaget och konceptet och kom fram till att det var en bra match. Den största fördelen är att han kan nyttja alla coworking spaces i Stockholm och på så sätt anpassa sig efter sina kunder. Sen så hymlar inte Jonas med att han även dricker en del kaffe, vilket det bekvämt nog finns fri tillgång till.
CONVENDUM etablerar moderna och efterfrågade Coworking spaces och Living i centrala affärsdistrikt. Vi erbjuder premiumkontor i kombination med aktivitetsbaserade öppna coworkingytor, lounge, konferenscenter, restaurang, café, gym, musikstudios och showrooms. Följ oss på Facebook, LinkedIn, Instagram och YouTube.