Är ni på jakt efter en ny kontorslokal? Då finns det en del saker att tänka på. I denna artikel tänkte vi dela med oss av fem viktiga saker att överväga när ni ska hyra kontorslokal.
Hyra kontorslokal? Tänk då på detta
Det finns en hel del saker att tänka på när man ska hyra kontorslokaler. Åtminstone om man vill hitta en kontorslösning som överensstämmer med förväntningarna hos både företagsledning som anställda. Nedan delar vi med oss av de saker som vi anser vara viktigast att överväga när man ska hyra kontor:
Läget på kontoret – Läget är alltid a och o när man är på jakt efter nya lokaler. Fundera därför på vad som är viktigast för er när det kommer till placeringen av det nya kontoret. Prioriterar ni exempelvis närhet till city, kommunikationer eller finns det några andra krav? Ifall det råder osäkerhet i denna fråga, kan ni med fördel läsa våra tidigare artiklar ”Så hittar ni kontorslokal i Stockholm city” och ”Tre anledningar att hyra kontor på Södermalm”, vilka förhoppningsvis öppnar upp ögonen för två möjliga placeringar.
Egna eller gemensamma lokaler? När ni väl har kommit underfund med var era nya kontorslokaler bör vara lokaliserade, är det dags att fundera på vilken typ av lokaler ni önskar. Traditionellt sett har majoriteten av företagen velat ha egna kontorslokaler, men under de senaste åren har andra typer av kontorslösningar vuxit fram och ökat i popularitet.Ett exempel på en sådan lösning är kontorshotell, eller coworking spaces , som är en nyare form av kontorslösning. De innebär att man delar lokaler med andra företag, en lösning som visat sig medföra många fördelar. Exempelvis har det medfört att företag från olika branscher möter och kompletterar varandra, vilket i sin tur medför nya affärs, kunskaps- och samarbetsmöjligheter.Om ni vill lära dig mer om dessa lösningar, kan ni med fördel läsa vår tidigare artikel ”Vad är ett kontorshotell?”.
Längden på hyresavtalet – Många fastighetsägare önskar att binda upp sina hyresgäster på långa hyresavtal som sträcker sig över flera år. Långa kontrakt som kan bli knepigt om förutsättningarna för företaget förändras.Fundera därför noga på vilket typ av hyresavtal som är bäst lämpat för er verksamhet. Ett alternativ är att hyra in sig på mer flexibla villkor där det finns möjlighet att skala upp eller ner verksamheten om behoven förändras.
Vad kostar det? Priset på kontorslokaler har ökat markant. Att hitta lokaler till ett rimligt pris är därför svårt. Inte minst i de mest centrala delarna av Stockholm, Göteborg och andra storstäder. Då kan det vara värt att jämföra priset på olika lokaler och kontrollera skillnaderna mellan egna och gemensamma lokaler. Tänk också på att ta med inkluderade kringtjänster i beräkningen, t ex möblemang, IT-infrastruktur, reception, städ, köksutrustning, kaffe, säkerhet, återvinning, branding, kontorsmaterial, etc.
Lokalernas utformning – Sist men inte minst bör även lokalernas utformning tänkas över. Genomförs det många möten på företaget bör ni kanske kontrollera att det finns tillgång till mötes- och konferensrum. Fundera också på om det finns några andra krav från er sida?
Teckna medlemskap hos CONVENDUM
På CONVENDUM etablerar vi moderna och kostnadseffektiva coworking spaces på attraktiva platser i centrala affärsdistrikt. Genom att kombinera premiumkontor med aktivitetsbaserade öppna coworkingytor, lounge, konferenscenter, restaurang, café och gym skapar vi en inspirerande plats som låter företag fokusera på sin kärnverksamhet. Resten sköter vi.
När ni tecknar medlemskap hos CONVENDUM får ni tillgång till alla våra toppmoderna coworking spaces i både Stockholm och Göteborg. Då lokalerna är tillgängliga dygnet runt har ni möjlighet att nyttja alla gemensamma ytor, takterrasser, mötes- och konferensrum, kök och gym under en tid som passar just er.
I vårt medlemskap ingår dessutom samtliga kringtjänster, såsom städning, IT-support, reception, posthantering, Wi-Fi, skrivare och annan teknik.
För dem som önskar möjligheten att hyra ett eller flera private offices, finns dessa tillgängliga på samtliga coworking spaces. Våra flexibla hyresavtal gör det dessutom möjligt att utöka eller skala ner antalet kontor i takt med att företagets förutsättningar ändras.
Ett medlemskap hos oss innebär också att ni blir en del av vår professionella community. Med andra ord får ni en naturlig mötesplats där ert företag kan utvecklas genom samverkan, kunskaps- och affärsutbyten med andra medlemmar.