Hur fungerar Coworking space?

För att hålla det enkelt, skulle man kunna förklara Coworking spaces eller kontorshotell som en form av kontorskollektiv, där Coworking i sammanhanget är väldigt förklarande i sig. Men det handlar om så mycket mer än att bara dela på kostnaderna för de gemensamma utrymmena, utrustningen.

Coworking handlar i huvudsak om att skapa en miljö som främjar samarbete mellan medlemmarna vars företag är oberoende av varandra, men som alla kan dra nytta av varandras olika erfarenheter och kunskaper – oavsett om man är frilansare eller tillhör ett större företag.

I denna artikel går vi igenom hur konceptet med Coworking spaces fungerar, vilka fördelar som finns med det och vad det innebär för dig som medlem hos oss på CONVENDUM.

 

Varför Coworking?

Något förenklat, handlar Coworking primärt om att skapa en miljö som främjar samarbete mellan alla medlemmar vars företag är oberoende av varandra, men som på olika sätt kan dra nytta av de synergieffekter som uppstår när människor med liknande värderingar arbetar under samma tak och delar erfarenheter med varandra.

Fördelarna med Coworking är minst sagt många och de främsta fördelarna kan se olika ut:

  • Stora företag – kan vara ute efter ett nytt tankesätt och en modern profil som arbetsgivare.
  • Medelstora företag – får möjlighet att bredda sina nätverk och tillgång till mer mångsidiga lokaler.
  • Små företag, startups, medarbetare på distans eller egenföretagare – får möjlighet att bjuda in till möten i representativa miljöer och kan ”gå hem från jobbet” på ett annat sätt än när de jobbar hemma.

Gemensamt för dem är dock att de alla får flexibla hyreskontrakt med korta uppsägningstider som innebär ett riskfritt alternativ som är anpassat efter deras unika behov, i jämförelse med traditionella lösningar.

Läs mer om “Vad är Coworking space?

Coworking spaces VS. Traditionella kontor – Så fungerar det

För att göra skillnaderna mellan hur det fungerar på Coworking spaces kontra traditionella kontor, har vi listat några av de främsta skillnaderna nedan:

Du betalar en enda avgift för allt – istället för flera olika avgifter

Som medlem på ett Coworking space, ingår allt i medlemskostnaden. Du behöver med andra ord inte samordna flera olika avtal och avgifter för både små och stora kostnader – såsom städning, inredning, kaffe, papper till skrivaren, reception, teknisk support och liknande eftersom alla kringtjänster ingår.

Du kan sätta igång direkt efter signat avtal – istället för att gå på visningar och invänta långa leveranstider

Tid är pengar, hur nött det uttrycket än må låta. Eftersom ett Coworking space är en nyckelfärdig lösning med fullt möblemang och allt annat som kan tänkas behövas, kan du flytta in direkt utan att tappa fokus på din verksamhet.

Du slipper alltså gå på flera visningar för att bestämma ett kontor på en adress du vill ha och därefter kolla på möbler till kontoret med långa leveranstider som följd. Inte heller behöver du med andra nödvändiga abonnemang.

Du blir en del av ett community – istället för att sitta ensam på ditt kontor

En central del i Coworking-konceptet är gemenskapen och att vara en del av ett sammanhang, även om du är frilansare. Genom att hyra in dig på ett Coworking space kommer du få möjligheten att knyta bra kontakter, göra affärer och inleda intressanta samarbeten som du inte hade fått möjlighet till annars.

Utöver det brukar andra trevliga tillställningar arrangeras, som exempelvis After Works, frukostar för alla medlemmar och mycket mer. Av alla dessa saker är det inte mycket som förknippas med det traditionella kontoret. Business and pleasure när det är som bäst – på en och samma plats!

Du får tillgång till flera adresser – istället för en enda att utgå från varje dag

Som medlem hos oss på CONVENDUM får du tillgång till representativa lokaler och fler mötesrum på attraktiva adresser om ger ett professionellt bemötande för externa gäster.

Även om du har din bas exempelvis är Södermalm i Stockholm, har du alltså samma rätt att nyttja våra andra kontor i samma stad och även i andra städer där vi finns – på samma villkor. Låt säga att du ska åka till Palma på arbetsresa, så kan du enkelt boka ett mötesrum på vårt kontorshotell där via ditt medlemskap på vår hemsida. Alla adresser ingår i medlemskapet.

Ofta är Coworking spaces centralt belägna och ett medlemskap kan vara ett prisvärt sätt att få tillgång till centrala adresser, utan att betala en skyhög hyra som du annars betalar för en traditionell kontorslösning. Möjligheten att välja kontor, kortar även ner restiderna avsevärt och gör att du kan nyttja din tid mer effektiv.

Du får ett flexibel lösning – istället för att vara låst till ett och samma upplägg

Du bestämmer själv hur många dagar i veckan du vill jobba på plats, där du då kan välja mellan olika platser beroende på dagens humör och agenda. Lokalerna är mångsidiga och anpassningsbara för olika arbetsuppgifter som ger bättre arbetsro.

Du måste således inte sitta vid samma kontorsplats varje dag, på samma kontor, utan kan variera precis som du vill.

Du får flexibla villkor och kort uppsägningstid – istället för att långa bindningstider eller krångliga fastighetsavtal

Bara för att en lösning passar perfekt idag, innebär det inte att det kommer passa lika bra om ett år. På CONVENDUM anser vi att ditt avtal ska passa dig och din verksamhet, snarare än att du ska anpassa dig efter avtalet. Därför är våra avtal flexibla, med kort uppsägningstid och möjlighet att skala upp eller ner beroende på hur dina behov utvecklas.

Genom att välja Coworking spaces får du mer flexibla och lönsamma avtal, i jämförelse med standardiserade 3-5 årskontrakt som traditionella kontor i regel brukar erbjuda. Detta är en mycket uppskattad del bland våra medlemmar.

Du kan uppgradera ditt medlemskap med ett eget kontor – istället för att vara bunden till samma lösning trots förändrat behov

Alla aktörer erbjuder olika medlemskap där olika saker ingår. Som medlem hos oss på CONVENDUM betalar du en fast månadsavgift där allt ingår, men förändras dina behov från det att du signar avtalet och du behöver ett eget rum med en egen fast plats istället för de gemensamma ytorna, kan du naturligtvis lägga till ett kontor utöver ditt medlemskap med separat hyra.

Du får på så vis tillgång till alla ytor, precis som innan, samtidigt som du kan hyra ett eget kontor med ett eget skrivbord att nyttja precis som du vill och behöver. Skulle du till och med behöva ett helt våningsplan, är även det möjligt. Möjligheterna är många och det är bara dina behov som sätter gränserna.

Läs mer om “Vad är fördelarna med Coworking space?

Coworking spaces – Mer än bara en kontorslösning

Som du säkert har förstått vid detta lag, är att du får så mycket mer än bara en plats att arbeta när du väljer Coworking som lösning,

När man pratar om Coworking som koncept, är en central del känslan av en gemenskap och ett sammanhang som du annars inte hade fått. I och med att du delar ytor med andra personer, får du unika möjligheter att utvecklas i en såväl social som professionell kontext.

Enkla, men ack så uppskattade inslag som dagliga frukostar och veckovisa After Works som, har blivit naturliga tillfällen att utbyta erfarenheter och inleda nya samarbeten under avslappnade förhållanden.

Genom att välja Coworking framför ett traditionellt kontor hjälper man ofta varandra, får kunskapsutbyten och arbetar tillsammans på helt nya sätt. Ur perspektivet trivsel, tycker många av våra medlemmar att det är givande och roligt med omväxlingen av människor, vilket ger en ökad dynamik på arbetsplatsen.

I CONVENDUMs medlemskap ingår bland annat:

  • Ett personligt skåp där du kan förvara dina saker
  • WiFi och utskriftsmöjligheter
  • Fri tillgång till telefonrum
  • Tillgång 24/7
  • Frukost varje vardag
  • Gemensamma After Works
  • Restaurang och café
  • Bemannad reception kl. 08.00–17.00.
  • Tillgång till gym och musikstudio
  • Möjlighet att boka mötes- och konferensrum
  • Flexibla hyresavtal där du vid behov kan lägga till ett eller flera privat kontor

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Är du intresserad av att bli en del av CONVENDUM? Ta då kontakt med oss för ytterligare information eller boka in en visning av den anläggning du är intresserad av att ha som din bas.

Du kommer enkelt i kontakt med oss via e-post på info@convendum.se, telefon på +46 (0)10 510 08 88 eller genom att fylla i formuläret. Givetvis är du också alltid välkommen att kontakta oss via chattfunktionen vi använder här på sidan.

Följ oss på Facebook, LinkedIn, Instagram och YouTube.

Vanliga frågor och svar om “Vad kostar Coworking space?”

Vad kostar det på CONVENDUM?

På CONVENDUM har vi ett medlemskap som kostar 5 825 kronor per månad, vilket ger tillgång till alla våra Coworking spaces i Stockholm, Göteborg och Palma. Av säkerhetsskäl är medlemskapet personligt och är inte möjligt för andra personer att använda.

Vad är Coworking-miljö?

Coworking-miljö och Coworking space är samma sak och innebär att man delar kontorsutrymme med andra personer.

Vad menas med Coworking?

Den huvudsakliga tanken med Coworking är att skapa en miljö som främjar samarbete mellan medlemmarna och som kan dra nytta av de synergieffekter som uppstår när likasinnade människor arbetar under samma tak och delar erfarenheter med varandra.

Vad betalar jag för som medlem?

Vår tanke är att erbjuda dig som medlem nyckelfärdiga lokaler där du direkt kan flytta in och börja jobba. En central del i vårt medlemskap är således vår löpande professionella service där alla Coworking spaces är bemannade under samtliga vardagar och all kringservice ingår i medlemskapet – såsom posthantering, städ, WiFi, skrivare, kaffe, reception och besöksmottagning.

Andra bekvämligheter som ingår: gemensamma After Works, restaurang, café, gym, musikstudios, showrooms etc.

Kan man hyra en plats under en dag?

CONVENDUM erbjuder inte dagspass. Men behöver du en arbetsplats endast för en dag eller några timmar, så finns det möjlighet att hyra ett av våra mindre mötesrum. Kontakta oss för mer information.

När har CONVENDUM öppet?

Som medlem på CONVENDUM har du tillgång dygnet runt till alla våra Coworking spaces med medlemskort och kod. Vår reception och service är bemannad och tillgänglig mellan kl. 08.00–17.00.

Hur är det att jobba på CONVENDUM?

Hos CONVENDUM får du mer än bara en kontorsplats. I och med att du delar ytor med andra personer, får du möjligheten att utvecklas i en såväl social som professionell kontext, där bland annat daglig frukost och veckovisa After Works blir naturliga tillfällen att nätverka.

Vad är skillnaden på ett Coworking space och ett kontorshotell?

Det finns egentligen ingen exakt definition av skillnaderna. Tanken med det traditionella kontorshotellet var att det skulle vara en temporär lösning där varje del av lokalerna skulle vara kontorsrum. Detta medan dagens Coworking spaces ofta har ett större fokus på service som är inkluderat i medlemskapet och stora sociala ytor som snarare är avsedda att vara en permanent lösning för företag.

Kontorshotell och Coworking spaces är helt enkelt samma sak, bara att det finns olika benämningar att använda när man pratar om det. Begreppen är med andra ord så gott som utbytbara.

Kalkylator

Information

Exempel baserat på:

1 000 kvm kontor med 80 anställda i Stockholm.

Kostnader Per År (SEK)
300 000 SEK
30 000 SEK
200 000 SEK
100 000 SEK
100 000 SEK
20 000 SEK
10 000 SEK
Kontor Vasastan

Bli kontaktad

Varmt välkommen att boka visning hos oss på CONVENDUM

Fyll i formuläret eller ring oss på +46 (0)10 510 08 88 alternativt skicka e-post till info@convendum.se

Kontor Vasastan

Bli kontaktad

Fyll i formuläret eller ring oss på +46 (0)10 510 08 88 alternativt skicka e-post till info@convendum.se så kontaktar vi er inom kort.

Bli kontaktad

Du verkar ha ett väldigt förmånligt pris på ditt kontor!

Det många av våra medlemmar uppskattar är möjligheten att vara en del av ett av Sverige största nätverk med över 5 000 medlemmar men även möjligheten att ta del av ett stort antal kontor i flera städer till priset av ett.
Vill du veta mer om CONVENDUMs fördelar och vad vi kan erbjuda dig och ditt bolag?

Nyhetsbrev