Journalist, affärsutvecklare, chefredaktör och grundare av ett av Sveriges första sociala medier. Magnus Sjöbäck hann med mycket under 15 år i Stockholms medievärld innan han hittade tillbaka till hemstaden Göteborg och startade PR-byrå. Idag delar han sin tid mellan städerna som ägare och vd för kommunikationsbyrån Greatness PR.
Magnus Sjöbäck startade sin första konsultfirma redan under studietiden på Journalisthögskolan i Göteborg under 1990-talet. Efter examen arbetade han som projektledare och chefredaktör på medieföretaget Universums studenttidningar, det var där han drev igång det sociala nätverket Shortcut.
– Det var ett nytänkande mediekoncept i en tid när tidningar var tidningar och internet var något nytt och otydligt. Idag är det väldigt kul att se att Shortcut fortfarande kör på med 70 000 medlemmar och att varumärket vi skapade då har bärighet än idag.
När Magnus återvände till Göteborg 2010 arbetade han under företagsnamnet Sjöbäck PR, och gick sedermera ihop med Stockholmsbyrån Greatness PR med Magnus som ägare och vd.
– Min målsättning är densamma idag som för tio år sedan, att hjälpa och utbilda företag och organisationer i kommunikation. Företag som behärskar kommunikation kan dra enorm nytta av dess varumärkespositionerande och affärsdrivande egenskaper.
I och med sammanslagningen med Greatness PR gick Magnus Sjöbäck från tre till sju medarbetare och kontor i både Göteborg och Stockholm.
– Jag vet hur mycket roddande det är med egna kontorslokaler, jag har haft det tidigare och lägger hellre min tid på att utveckla företaget. Så vi började leta efter passande kontorshotell i både Stockholm och Göteborg.
Valet föll på Convendum där PR-byrån har huserat i snart två år.
– Vi har egna utrymmen i centrala lägen samtidigt som Convendums personal håller en svårslagen servicenivå, vi blir otroligt väl omhändertagna. Det känns också tryggt att veta att vi snabbt kan skala upp när tiden är rätt.
Idag är Greatness PR en strategisk kommunikationsbyrå med både svenska och internationella kunder inom olika branscher. Med ett brett erbjudande inom värdebaserad kommunikation hjälper företaget främst medelstora B2B-företag att utveckla varumärken och kunna öka tillväxten. Magnus Sjöbäck ser en spännande framtid för PR- och kommunikationsbranschen.
– Den digitala utvecklingen i hela ekonomin har rusat de senaste åren och även vår digitala transformation. Vi arbetar fortlöpande med att digitalisera verksamheten för att ligga i framkant och kunna tillgodose kundernas behov av både råd och handfasta insatser.
När Magnus får frågan om hur drömkunden ser ut återkommer han till värdet av varumärket.
– Starka varumärken tar tid att bygga och ett varumärke är under ständig förändring. Alla bolag som förstår värdet i att bygga varumärke och kommunikation från grunden är drömkunder för oss.
Om CONVENDUM
CONVENDUM etablerar moderna och efterfrågade Coworking spaces och Living Apartments i centrala affärsdistrikt. CONVENDUM erbjuder premiumkontor i kombination med aktivitetsbaserade öppna coworkingytor, lounge, konferenscenter, restaurang, café, gym, musikstudios och showrooms. Därtill erbjuds också boende i en form av företagslägenheter. Följ oss på Facebook, LinkedIn, Instagram och YouTube.