I svallvågorna efter pandemi, inflation och med en allmän oro i omvärlden finns det gott om utmaningar som i allra högsta grad rör kontorssektorn. Hur ser situationen ut på coworking-marknaden; är det läge att gasa eller är det foten på bromspedalen som gäller? En av aktörerna på marknaden är CONVENDUM och bolagets vice vd, Oscar Limbäck, talade nyligen om detta under Stora kontorsdagen: – Det här är en bransch där alla aktörer kommer att kunna växa.
CONVENDUM grundades 2015 av Håkan Jeppsson och bolaget öppnade sin första coworkingenhet i mars 2016, på Regeringsgatan 48 i Stockholm. Coworkingföretaget har sedan starten den gången befunnit sig i en expansionsfas och öppnade nyligen sin andra Göteborgsenhet, på Stampgatan, för att komplettera och avlasta sin enhet på Avenyn som varit fullbelagd de senaste åren. Dessutom har man öppnat nya faciliteter på sju ställen i en verksamhet som, förutom Göteborg, är förlagd till Stockholm och Palma.
— Vi gasar ganska bra nu, även om det inte är plattan i mattan. Man får låta konjunkturen säga sitt; det har varit några år med pandemi, inflation och annat – men vi ser ljust på framtiden. Det är en bransch där alla aktörer kommer att kunna växa, säger Oscar Limbäck, vice vd på CONVENDUM.
Coworkingbranschen är fortfarande en bransch i sin linda och som sådan fortfarande ganska spretig, menar Oscar Limbäck. Då blir det viktigt att den hittar sina standarder, så att inte aktörerna förstör för varandra, genom att urholka konceptet och produkterna. Något som annars är ett ganska vanligt scenario då det ska krigas och positioneras.
— Det handlar helt enkelt om att bestämma vad det är för produkt som finns på marknaden. Sedan måste ju alla få ha sina egna delar, så klart, men vi behöver slå fast vad det faktiskt är det handlar om.
I just Sverige verkar det faktiskt gå ganska lugnt till mellan de olika coworkingaktörerna, även om tonen i Stockholm bitvis varit högt uppskruvad och armbågarna tidvis vassa. Läge då, kanske, att, som CONVENDUM, bredda sin produktbas och se över utbudet. I höstas lanserade bolaget sin office management-produkt, som går ut på att man helt enkelt flyttar in hos ett företag, i stället för tvärtom (som i ren coworking), och sköter allt från reception till kaffemaskin och skrivare.
— Det är ju en ny grej för oss, helt ny marknad, helt andra konkurrenter och helt andra förutsättningar. Vi kommer in och tar över vissa delar av verksamheten, så att man kan fokusera på sin kärnverksamhet – precis som man gör när man sitter hos oss, säger Oscar Limbäck.
Ett kontor är ju varumärkesbyggande. Hur ser möjligheterna ut för ett företag som sitter i en coworkingyta att profilera sig i sina hyrda lokaler?
— Det beror ju lite på hur stort kontor man har. Vi hyr ju ut allt från några kvadratmeters rum till en hel fastighet på 6 000 kvadratmeter och profileringsmöjlighet bygger ju på kontorsyta. Men möjlighet till profilering finns alltid.
Är man en stor myndighet är chansen sålunda större att man både kan få ha logga på huset och egen kaffemaskin.
— I början var det många småbolag som satt hos oss, nu kan det vara bolag med personal på flera hundra, nästan tusen, som hör av sig. Jag hoppas att branschen växer och för egen del hoppas vi kunna bygga på lönsamheten, men framför allt nå ut med vårt koncept.
Källa
Fastighetssverige: “CONVENDUM grenar sig i spretig bransch”