Bluebird Media

Vägen från frilans till att driva fullservicebyrå


Magnus Dahlquist är en av grundarna av Bluebird Media, byrån som har fortsatt växa sedan starten 2018. Men allt hade kunnat bli annorlunda.

Låt oss backa tillbaka bandet till 2013, när Magnus och hans flickvän bodde i Sydney i Australien. De trivdes, men började fundera allt mer på framtiden.

– Vi nådde en punkt i livet där vi kände att antingen bor vi här i Sydney i 10–20 år framöver, eller så väljer vi att vårda de relationer vi har med vänner och familj i Sverige. Så vi valde att flytta tillbaka, säger Magnus.

Vid den här tiden hade Magnus hunnit driva webbplatser och arbeta i flera roller inom digital marknadsföring. Ett par år efter att Magnus flyttat hem till Sverige från Sydney sa han upp sig från sitt heltidsjobb och började frilansa.

– Då var det helt rätt timing, jag blev i princip fullbokad från dag ett.

Under frilanstiden träffade Magnus de andra grundarna till det som skulle bli Bluebird Media. Tillsammans bestämde de sig för att bygga Sveriges främsta performance-marketing byrå.

– Den initiala ambitionen var att ha en liten ”lifestyle”, ”boutique” byrå. Men nu är vi 23 anställda med kontor i två länder. En av anledningarna är att det är opraktiskt att vara en liten byrå. Om två av tio personer på företaget är borta från jobbet så minskar personalstyrkan med 20 procent. Man blir väldigt sårbar, särskilt som många av oss på Bluebird är inne i en tid i livet där man kanske är föräldraledig och så vidare. Dessutom är det svårt för små byråer att få de roligaste projekten, vilket i sin tur gör det svårt att locka de främsta medarbetarna.

När Bluebird Media blev större blev lokalen en utmaning.

– Till att börja med hyrde vi in oss i ett litet rum hos en av våra kunder. Vi växte snabbt och det blev så trångt att vi satt ovanpå varandra så småningom. I det läget visste vi att vi behövde hitta en lokal, men vi visste inte hur stora vi skulle bli. Och som ett tillväxtbolag hade vi inte så stor kassa, allt investerades tillbaka i bolaget.

Magnus hade suttit på kontorshotell tidigare och hade uppfattningen att det inte var ett alternativ för den nya byrån, men CONVENDUM fick en chans.

– Vi insåg snart att det helt klart var den bästa lösningen för oss. Det fanns flexibilitet att snabbt flytta in och skala upp utrymmet när det behövdes. Och på CONVENDUM hade vi möjlighet att leverera rätt känsla till våra kunder. Dessutom är det bra att de ordnar afterwork och frukost, för vem ska ha tid att fixa det hos ett tillväxtbolag?

Just att prioritera sin användning av tid är något Magnus lärde sig tidigt under sin yrkesresa, långt innan Bluebird Media startades.

– Mina första år inom digital marknadsföring spenderade jag mycket tid på sidoprojekt. Jag satt ofta och jobbade sent på kvällen flera dagar i veckan, vilket var väldigt lärorikt. Men det var på bekostnad av privat- och familjeliv. Så här i efterhand kan jag se att många av sidoprojekten hade väldigt liten potential. Det är viktigt att lära sig begränsa sig själv och avgöra vad man ska lägga tid på.

Idag är Bluebird Media en fullservicebyrå med spetskompetens på e-handel. Och för Magnus finns många av de roligaste projekten just där.

– E-handel blir så konkret och mätbart, eftersom det finns ett monetärt värde att följa hela tiden.

När Magnus funderar på sin drömkund för Bluebird Media tänker han på företagets värderingar.

– Vi är ett väldigt värderingsstyrt bolag, så det skulle nog vara ett bolag som har samma värderingar som oss. Vi har miljö i fokus mycket och klimatkompenserar. Just nu dyker företag så som Matsmart upp i huvudet.

Är du nyfiken på lösningen som Magnus och Bluebird Media använde för sina lokaler? Läs mer om våra kontor.

CONVENDUM etablerar moderna och efterfrågade Coworking spaces och Living i centrala affärsdistrikt. Vi erbjuder premiumkontor i kombination med aktivitetsbaserade öppna coworkingytor, lounge, konferenscenter, restaurang, café, gym, musikstudios och showrooms. Följ oss på Facebook, LinkedIn, Instagram och YouTube.