Vad kostar ett kontorshotell?


Att hitta det nya, perfekta kontoret är inte alltid en enkel uppgift. Framför allt är pris och kostnad för kontorsyta den preliminära aspekten som företag tittar på.

Traditionella kontor och kontorshotell jämförs ofta med varandra i kontorsökandet då dessa är de två vanligaste kontorsformerna på marknaden idag. I grund och botten är det samma produkt, men de två alternativen skiljer sig åt i kunderbjudandet och utförandet.

Så, vad kostar ett kontorshotell egentligen, i jämförelse med ett traditionellt kontor? Att kontorshotell är en del av framtidens arbetsliv råder det inga tvivel om. Låt oss djupdyka i vad ett kontorshotell är, vad det kostar och de många fördelar som finns att dra fördel för dig som vill bli medlem.

VAD ÄR ETT KONTORSHOTELL?

Enkelt förklarat är ett kontorshotell precis vad det låter som – ett hotell med många kontor där man har möjlighet att hyra en eller flera kontorsplatser. Antingen i ett öppet kontorslandskap med diverse coworking spaces (coworking-ytor) eller i egna, mer privata kontorsrum.

Ett kontorshotell är en flexibel lösning för små, medelstora eller större företag som är i behov av kontor på såväl kort som lång sikt.

Att hyra in sig på ett kontorshotell ska vara smidigt – inte tvärtom. På CONVENDUM erbjuder vi därför flexibla hyresavtal, anpassade efter dina behov och förmånliga villkor.

PRIS TRADITIONELLT KONTOR VS. KONTORSHOTELL

I Stockholm ligger ett traditionellt kontor i genomsnitt på mellan 10 000 – 20 000 kronor per person och månad i fast pris. Men att bara räkna pris per kvadratmeter eller pris per anställd är dessvärre inte jämförbart när man tittar på de två olika alternativen.

Istället behöver man lyfta blicken och titta på vad man får för priset. Man kan se på det som varmhyra och kallhyra där coworking och kontorshotell erbjuder varmhyra, medan traditionella kontor erbjuder kallhyra. Det beror även på var i staden kontoret finns någonstans. Ett kontor innanför tullarna i Stockholm kostar ofta mer än ett kontor som ligger strax utanför, på samma sätt som ett kontor i Stockholm eller Göteborg ofta kostar mer än ett kontor som ligger i en mindre stad.

Hos oss på CONVENDUM kan ett företag få ner sina kontorskostnader per anställd med upp till 50 % jämfört med ett traditionellt kontor.

VAD KOSTAR ETT KONTORSHOTELL I DRIFT?

Man brukar prata om många bäckar små när det kommer till kostnader. Alltifrån fastighetsskatt, el, WiFi och städavtal, till kaffe, skrivare och annat kontorsmaterial som måste köpas in och förhandlas om vid en eventuell flytt till ett eget traditionellt kontor. Något som i längden byggs på och snabbt kan dra i väg kostnadsmässigt.

Små och rörliga kostnader som inte gör speciellt stora avtryck till en början, men som tillslut bygger på högen av extraarbete och utgifter. För att minska kostnaderna slutar det ofta med att företag behöver kompromissa med kvaliteten i sin kontorsmiljö, vilket påverkar de anställdas trivsel.

DRIFTKOSTNADER INGÅR I PRISERNA

Hos oss på CONVENDUM behöver du inte tänka på något av detta, vi förhandlar alla kringtjänster åt dig och ditt företag. I en kontorshotellslösning ingår, förutom kontorsplats, nämligen alla rörliga kostnader redan i priset, vilket innebär att du fullt ut kan fokusera på din verksamhet i lugn och ro.

Vi på CONVENDUM fixar helt enkelt allt som är kontorsrelaterat åt dig, vilket vi kallar för plug-and-play. Kaffe står klart, skrivarpappret är påfyllt och WiFi fungerar utan problem. Det är bara att slå sig ner vi ett skrivbord och börja jobba. Inga uppstartsförberedelser behövs alltså från din sida.

Kontor Vasastan

DÄRFÖR VÄLJER FÖRETAG KONTORSHOTELL

Så, vad är det som gör kontorshotell till ett attraktivt alternativ? Fördelarna är minst sagt många och svaren kan variera mellan olika verksamheter, inte minst beroende på deras storlek:

  • Stora företag kan vara ute efter ett nytt tankesätt och en modern profil som arbetsgivare.
  • Medelstora företag får möjlighet att bredda sina nätverk och tillgång till mer mångsidiga lokaler.
  • Egenföretagare får möjlighet att bjuda in till möten i representativa miljöer och kan ”gå hem från jobbet” på ett annat sätt än när de jobbar hemma.

Gemensamt för alla är att de får tillgång till flexibla hyreskontrakt med korta uppsägningstider som innebär ett riskfritt alternativ jämfört med traditionella lösningar.

flexibel kontor lösning

FÖRDELAR MED KONTORSHOTELL:

  • Du slipper samordna städning, inredning, kaffe, reception, teknisk support och liknande eftersom alla kringtjänster ingår.
  • Lokalen är nyckelfärdig att flytta in i direkt.
  • Du kan byta till ett större eller mindre kontorsrum snabbt, eftersom hyresavtalet är mer flexibelt än hos traditionella kontor. Du kan till och med välja ett helt våningsplan till ditt företag om ni skulle vara många personer som behöver en plats.
  • Du får tillgång till ett större nätverk och en stor professionell gemenskap.
  • På kontorshotell anordnas ofta after works, frukostar och andra trevliga event.
  • Mångsidiga lokaler med anpassning för olika arbetsuppgifter ger mer arbetsro.
  • Representativa lokaler och fler mötesrum ger ett professionellt bemötande för externa gäster.
  • Ofta är kontorshotell centralt belägna och ett medlemskap kan vara ett prisvärt sätt att få tillgång till attraktiva adresser.
  • Ditt företag får en uppdaterad företagsidentitet, som ligger i framkant på områden som miljö, professionalism och nytänkande.

MER YTA FÖR PENGARNA

En av de främsta fördelarna med kontorshotell är flexibiliteten. Med traditionella kontor binder du upp kostnader långsiktigt genom att ingå i långa avtal med fastighetsägaren, ofta på mellan 3-10 år.

Med kontorshotell och coworking slipper du binda upp dig i långa avtal, utan du kan justera dina kostnader på kortare sikt genom att antingen minska kontorsytan eller teckna interimsavtal.

På ett kontorshotell betalar du endast för ditt kontorsrum eller medlemskap, men får ändå tillgång till flera tusen kvadratmeter öppna kontors- och loungeytor på flera olika adresser. Fördelen är också att du har möjlighet att träffa andra företag och personer på kontoret som du kanske inte hade mött annars. Detta ger dig möjligheten att nätverka utan att behöva lämna kontoret.

I CONVENDUMs koncept ingår valmöjligheten att välja vilken adress du vill jobba från. Du kan välja att ha ett kontorsrum på en adress, men kan när som helst nyttja coworking-ytorna på alla andra anläggningar i de städer vi finns – Stockholm, Göteborg och Palma.

Kontor KungsholmenModernt alternativ till lokal i Stockholm

OM DU VILL VILL HA ETT EGET KONTOR

Du kan sedan lägga till ett eget kontor, eller flera om företaget har anställda, med en separat hyra. För större företag går det även att hyra helt egna våningsplan. Mötesrummen går antingen att inkluderar i hyran eller hyra efter behov.

KONTOR I OLIKA STORLEKAR

Oavsett vad du är i behov av att hyra, kan vi på något av våra kontorshotell erbjuda kontor i flera olika storlekar som matchar dina preferenser. CONVENDUM är ett bra alternativ för organisationer som är i behov av flera arbetsplatser, men också för egenföretagare som inte behöver samma yta.

Vill du veta mer om våra kontorshotell? Kontakta oss gärna för mer information om vad vi erbjuder på våra anläggningar eller boka visning av det kontorshotell som du är intresserad av.

Kontorsplats Stockholm city

MEDLEMSKAP MED FAST PRIS, MEN INTE FAST PLATS

Hos oss behöver du inte oroa dig över långa bindningstider eller krångliga fastighetsavtal, då vi jobbar med flexibla villkor och kort uppsägningstid. Tillgång till de allmänna coworking-ytorna betalas genom en medlemsavgift som ligger på 4 995 kronor per person och månad.

Genom ditt medlemskap har du full tillgång att boka en plats på våra många kontorshotell där vi finns i Sverige och på Mallorca.

lediga lokaler södermalmVad är coworking

Medlemskap med exklusiva förmåner

Med ett medlemskap hos oss har ditt företag och dina anställda tillgång till våra coworking spaces på samtliga kontorshotell i Stockholm, samt Göteborg och Palma om du är på resande fot.

Oberoende av vilket kontorshotell du hyr in dig på, får du alltid en flexibel och kostnadseffektiv lösning skräddarsydd efter dina behov där vår All Inclusive-service ingår.

Förmåner som vi erbjuder i vårt medlemskap är bland annat:

  • Coworking space
  • Lounge
  • Frukost
  • Bemannad reception
  • Gym
  • WiFi
  • Skrivare
  • Medlemsapp
  • Kontorsmöbler
  • Företagsadress
  • After Work
  • Möjlighet att boka konferensrum

Läs mer om vårt medlemskap och vad som ingår: https://convendum.se/sv/kop-medlemskap/

Coworking gemenskap

UPPTÄCK VÅRA KONTORSHOTELL OCH LÄS MER

  • Konstorshotell Stockholm
  • Konstorshotell Göteborg
  • Kontorshotell Palma
KONTAKTA OSS PÅ E-POST, TELEFON ELLER VIA FORMULÄR

För mer information om CONVENDUM kommer du enkelt i kontakt genom att skicka e-post till info@convendum.se, telefon på +46 (0)10 510 08 88 eller genom att fylla i formuläret nedan. Givetvis är du också alltid välkommen att kontakta oss via chattfunktionen vi använder här på sidan.

Kontor Vasastan coworkingKontor och coworking

OM CONVENDUM KONTORSHOTELL

CONVENDUM etablerar moderna och efterfrågade coworking spaces och företagsbostäder i centrala affärsdistrikt.

Vi erbjuder premiumkontor i kombination med aktivitetsbaserade öppna coworking-ytor, lounge, konferenscenter, restaurang, café, gym, musikstudios och showrooms. Därtill erbjuds också boende i form av företagsbostäder.

Följ oss på FacebookLinkedInInstagram och YouTube.

Kontor östermalm


Kontor Vasastan

Bli kontaktad

Varmt välkommen att boka visning hos oss på CONVENDUM

Fyll i formuläret eller ring oss på +46 (0)10 510 08 88 alternativt skicka e-post till info@convendum.se

    Kontor Vasastan

    Boka visning

    Varmt välkommen att boka visning hos oss på CONVENDUM

    Fyll i formuläret eller ring oss på +46 (0)10 510 08 88 alternativt skicka e-post till info@convendum.se