hyra lokal for verksamhet

Att tänka på när du ska hyra lokal för din verksamhet


Samtliga organisationer har olika förutsättningar. Något som är viktigt att ha i åtanke när man är på jakt efter nya lokaler. För att underlätta processen, tänkte vi i denna artikel dela med oss av fem saker att tänka på när du ska hyra lokal för din verksamhet.

Så hittar du passande lokaler för din verksamhet

För att du och dina medarbetare ska trivas på arbetsplatsen gäller det att hitta lokaler som lämpar sig bäst för er och ert företag. Nedan följer fem saker som vi anser vara viktiga att överväga innan man bestämmer sig för att hyra lokal för sin verksamhet:

  1. Antalet medarbetare – Först och främst gäller det att ta antalet medarbetare i åtanke. Hur många anställda måste få plats på kontoret i dagsläget och hur många kommer eventuellt tillsättas inom den närmsta tiden? Genom att tänka på detta i ett tidigt skede minimerar du risken för att hyra lokaler som antingen är alldeles för stora eller också alldeles för små.
  2. Läget – När man är på jakt efter kontor är läget alltid a och o. Fundera därför på vart du helst ser att era nya lokaler ska vara placerade. För att komma fram till detta rekommenderar vi dig att ta följande saker i åtanke:
  • Vart de anställda bor
  • Vilka kommunikationsmöjligheter som finns
  • Närheten till mat, nöjen och liknande
  • Omgivningen, ex. promenadstråk och liknande
  1. Priset – En av de viktigaste sakerna att tänka på när man ska hyra lokal är såklart priset. Vad kostar det? Det finns många faktorer som påverkar vad lokaler kostar att hyra, däribland tillgång och efterfrågan, läget och storleken på kontoret.

Enligt rapporten Nordic Outlook från JLL, efterfrågar allt fler organisationer företagslokaler i centrala lägen, parallellt som tillgången på dessa har minskat. Något som har medfört att priserna för kontor på attraktiva platser generellt sett har skjutit i höjden. Det behöver däremot inte vara på så sätt!

Genom att teckna ett medlemskap hos CONVENDUM får du nämligen tillgång till toppmoderna och centralt belägna Coworking spaces i både Stockholm och Göteborg. Dessutom till ett pris som är överkomligt för såväl små, medelstora och stora organisationer.

  1. Flexibiliteten – Vi har tidigare påpekat hur viktigt det är att ha antalet nuvarande och kommande medarbetare i åtanke när man ska hyra kontor. Vi är däremot också medvetna om hur svårt detta kan vara i och med att förutsättningar ständigt förändras. Att då vara fast i ett långt hyresavtal är det sista man vill. Se därför till att välja en hyresvärd som premierar flexibla avtal med korta bindningstider.
  2. Kringtjänster – Vad många inte tänker på när man är på jakt efter nya lokaler, är att det oftast tillfaller många kringtjänster som man inte tänkt på. Det är internet, skrivare, städning och en mängd andra saker som man blir tvungen att rodda med. Något som också medför ökade kostnader. Se därför till att kontrollera vad som ingår och inte.

Moderna kontorslösningar för alla verksamheter

På CONVENDUM är vi mycket glada över att kunna erbjuda moderna, flexibla och kostnadseffektiva kontorslösningar som lämpar sig utmärkt för alla typer av verksamheter. Oavsett storlek och behov.

Som tidigare nämnts får du genom vårt medlemskap tillgång till ett tiotal Coworking spaces i både Stockholm och Göteborg. Det vill säga centralt belägna kontorslokaler i vilka låsbara kontor samsas med gemensamma coworkingytor, mötes- och konferensrum. Du och dina medarbetare väljer själva vart ni vill sitta och kan dessutom röra er fritt med de personliga CONVENDUM-korten som ger er access till samtliga Coworking spaces.

För dig som vill kunna arbeta fokuserat finns egna låsbara kontor att tillgå. Tack vare förmånliga hyresavtal ges du också möjligheten att utöka eller minska kontorsytan i takt med att förutsättningarna förändras.

Ytterligare en fördel med våra Coworking spaces, är att de är bemannade under samtliga vardagar samtidigt som alla kringtjänster är inkluderade i medlemskapet. Du slipper alltså tänka på saker som reception, städning och IT-support, vilket ger dig mer tid att fokusera på det viktigaste – kärnverksamheten.

Genom att flytta verksamheten till CONVENDUM får du en modern, flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning som lämpar sig utmärkt för alla typer av verksamheter. Boka en visning via kontaktformuläret, ring oss direkt på +46 (0)10 510 08 88 eller använd vår chattfunktion.